Power BI مجموعه ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کار است که سبب می شود افراد درون سازمان دید مناسبی نسبت به سازمان، پیدا کنند. از این طریق به صدها منبع داده، ساده سازی و آماده سازی داده ها و تجزیه و تحلیل درایوها دست پیدا می کنید؛ گزارشات زیبایی تهیه خواهید کرد و سپس آن ها را در کل سازمان انتشار خواهید داد؛ از این طریق وب و تمامی دستگاه های موبایل از این داده ها و اطلاعات استفاده می کنند. هر شخصی به راحتی می تواند یک داشبورد شخصی با مشخصات منحصر به فرد برای کسب و کار خود ایجاد کند و این داشبورد، قابلیت گستردگی در سراسر شرکت را خواهد داشت و البته می تواند با امنیت لازم ایجاد گردد. Power BI مجموعه ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کارها که شامل برنامه های کاربردی (Application)،سرویس های نرم افزاری (Software Services) و رابط ها (Connector) است و به کاربران این امکان را می دهد تا نگرش و تحلیل مناسبی درباره اطلاعات و ساختار سازمان داشته باشند. به بیان دیگر Power BI به شما این امکان را می دهد تا صدها و یا هزاران منبع اطلاعاتی مختلف را در دسترس خود داشته و به تجزیه و تحلیل آن بپردازید. افزون بر این، با این امکان شما قادر خواهید بود گزارش‌ های مختلف را با ظاهری دلنشین تهیه نموده و در سراسر سازمان منتشر کنید.
ظهور این محصول سبب گردید تا مایکروسافت از نظر گارتنر و فارستر (از معتبرترین موسسات‏ تحقیقاتی در حوزه (ITبه عنوان پیشگام در عرصه هوش تجاری و ابزارهای تحلیل داده معرفی گردد.

POWER BI

با این برنامه شما می توانید مجموعه ای گسترده از داده های ترکیبی مبتنی بر Cloud یا On-Premises و یا حتی یک صفحه ساده از یک فایل اکسل را در دسترس داشته و تصویرسازی بسیار مناسبی از تمامی نرم افزارهای رابط داشته باشید. تمامی این امکانات را Power BI با نهایت سادگی و سرعت انجام داده و و دید مطلوبی از صفحات گسترده اکسل یا دیتابیس‌های Local را سریعا ایجاد می‌کند. همچنین در اختیار داشتن یک داشبورد اختصاصی با ویژگی های منحصر به فرد به کاربر این امکان را می دهد تا راحت تر بتواند برای گزارش های مورد نظر خود را تولید، مدیریت و منتشر نمایید.
روند کار در Power BI معمولا در نسخه دسکتاپ این محصول تحت عنوان Power BI Desktop شروع شده که این نقطه دقیقا همان مرحله ایجاد گزارش است. در این مرحله شما به اطلاعات دسترسی داشته و می توانید گزارش دلخواه خود را به سیستم دستور داده و طراحی کنید. پس از عبور از این مرحله، گزارش تولید شده در Power BI Service ارائه و در انتها به اشتراک گذاشته می شود. تا کاربران Power BI Mobile نیز امکان استفاده از این اطلاعات را داشته باشند. البته باید توجه داشته باشید که این روند همیشگی نبوده و کاربران می توانند از راه های مختلفی به تولید و انتشار گزارش‌های خود اقدام کنند.


Power BI  از سه کامپوننت اصلی تشکیل شده است:
  • Power Query
کامپوننت ETL که از آن برای واکشی داده ها از منابع اطلاعاتی مختلف و تغییر و تبدیل آن ها استفاده می شود. همچنین تغییر داده ها، افزودن ستون و… همراه با رابط کاربری آسان و بدون کدنویسی انجام می گردد اما برای اعمال تغییرات پیچیده تر در داده ها می بایست از زبان فرمول نویسی استفاده کرد.


دیتابیس تحلیلی و OLAP Engine که داده ها به صورت فشرده در آن ذخیره می شوند. در این کامپوننت مدل سازی داده و تعریف Calculated measure ها توسط زبان DAX صورت می گیرد و در ادامه باید گفت که سرعت کوئری گرفتن از مدل به خاطر استفاده از تکنولوژی xVelocity In-Memory analytics engine بسیار بالا است.
  • Power View
کامپوننت Visualization برای مصور سازی اطلاعات است که با استفاده از نمودار های متنوع آن، داشبورد ها و گزارش ها طراحی می گردد. در واقع این کامپوننت قسمتی است که کاربر نهایی گزارش ها را در آن مشاهده می کند.



POWERBI

مزایای Power BI
داشتن یک داشبورد شخصی: این امکان کاربر را قادر می سازد تا به راحتی بتوانید به منابع اطلاعاتی خود دسترسی داشته و گزارش‌های خود را ایجاد و منتشر کند.
امنیت بالا: با استفاده ازcontent pack  ها کاربران می توانند بدون دسترسی به پایگاه داده، چارتها و گرافها را بدون دستکاری داده های خام مشاهده کنند که این کار داده ها را از خطاهای انسانی محافظت می کند.
سرعت بالا و سادگی در استفاده: برای تمامی کسانی که از محصولات مایکروسافت استفاده کرده اند، تمام ریبونها و زبانه های این رابط کاربری به سرعت قابل یادگیری است. همچنین کاربران می توانند به سادگی داده ها را به نرم افزارهای دیگر مانند اکسل اکسپورت کنند که با این کار باعث افزایش انعطاف پذیری بکارگیری آن شوند.
پشتیبانی از یک پایگاه داده قدرتمند:  BI جهت یکپارچگی با تکنولوژی مایکروسافت همانند شیرپوینت (SharePoint) یا پایگاه داده SQL ساخته شده است و همچنین باعث ارتقاء راهکارهای غیر مایکروسافتی نیز شده است که از مزایای Power BI به شمار می رود. در حال حاضر هوش تجاری قابلیت برقراری ارتباط با ۶۰ راهکار نرم افزاری را داراست و داده ها را به یک داشبورد متمرکز و قابل درک متصل می کند.