در مطالب قبل در زمینه آموزش پاور بی آی، به صورت کلی با نحوه کار پاور بی آی دسکتاپ آشنا شده اید. کار power BI desktop به این شکل است که شما با استفاده از این ابزار به داده های خود متصل میشوید (معمولا منابع متعدد داده)، داده های خود را شکل دهی میکنید (با استفاده از کوئریهایی که مدل های داده قابل فهم و گیرایی ایجاد میکنند)، و با استفاده از آن مدل گزارش های خود را ایجاد می کنید.

زمانی که هر سه مرحله بالا با موفقیت به پایان رسید، شما میتوانید نتیجه کار خود را با فرمت Power BI Desktop file و با پسوند .pbix ذخیره کنید. فایل های پاور بی آی دسکتاپ را میتوان مثل هر فایل دیگری به اشتراک گذاشت ولی بهترین و رایج ترین شکل به اشتراک گذاری فایل های پاور بی آی دسکتاپ از طریق پاور بی آی سرویس است.

با ترکیب پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) ( که در آن تحلیلگران اتصال های داده قدرتمند ایجاد میکنند و مدل ها و گزارش های فوق العاده تولید میکنند) و پاور بی آی سرویس (power bi service) (که در آن گزارش ها و داشبوردهای تهیه شده در پاور بی آی دسکتاپ به اشتراک گذاشته میشود و کاربران میتوانند به صورت تعاملی با آن ارتباط برقرار کنند)، میتوان بینش های جدیدی در مورد داده ها بدست آورد و به سادگی مدل های داده مورد نظر را طراحی کرد، ساخت ، به اشتراک گذاشت و گسترش داد.

تحلیلگران داده پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) را ابزاری منعطف، قدرتمند و قابل دسترس برای اتصال به دنیای داده ها و شکل دهی و ساخت مدل های داده و تولید گزارش های ساختارسافته میدانند.پاور بی آی ریپورت نسخه خاصی از پاور بی آی است که برای کاربران خاصی طراحی شده که میخواهند داده ها و گزارش آنها به صورت ON-PROMISE باقی بماند. برای استفاده از این نسخه می بایست از نسخه خاصی از پاور بی آی دسکتاپ به نام Power BI Desktop for Power BI Report Server استفاده کنید. این نسخه از پاور بی آی دسکتاپ همان گونه که از آن نام آن مشخص است فقط برای کار با نسخه Report Server پاور بی آی طراحی شده است. از آنجایی که کاربران ایرانی در دسترسی به power bi service محدودیت دارند توصیه ما نصب نسخه report است که در آینده بتوانید از Report Server استفاده کنید. تفاوت این دو نسخه فقط در فایل دانلودی هست و مراحل نصب مشابهی دارند.

نصب و راه اندازی

برای دانلود نسخه رایگان و استاندارد پاور بی آی می توانید از لینک زیر اقدام کنید:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=45331

پس از کلیک بر روی گزینه دانلود یکی از نسخه های 32 یا 64 بیتی را متناسب با سیستم خود دانلود کنید.

برای دانلود نسخه report server می توانید از لینک زیر اقدام کنید:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=56722

پس از کلیک بر روی گزینه دانلود سه گزینه در اختیار دارید. نسخه 32 یا 64 بیتی پاور بی آی دسکتاپ مختص ایجاد report server و نسخه power bi report server جهت ایجاد گزارش های تحت وب. متناسب با سیستم خود یکی از ورژن های 32 یا 64 بیتی را انتخاب کنید و اگر در اینده می خواهید گزارش های تحت وب بسازید power bi report server را نیز انتخاب کنید و دانلود را انجام دهید.

پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) مثل هر نرم افزار دیگری نصب میشود و بر روی دسکتاپ شما اجرا میشود.شما میتوانید مستقیما از صفحه خوش آمد گویی، با استفاده از دستورهای GET DATA، recent resource یا open other resource داده های خود را فراخوانی کنید، منابع اخیرا استفاده شده را مشاهده کنید و گزارش های مورد نظر را باز کنید( از قاب سمت چپ) . اگر این صفحه را ببندید، نمای report پاور بی آی دستکتاپ نمایش داده میشود.

در پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) سه نما وجود دارد: نمای Report که در شکل پایین مشاهده می نمایید ، نمای data و نمای Relationships . همچنین، پاور بی آی دسکتاپ شامل Query Editor نیز میشود که در یک پنجره جداگانه باز میشود. در Query Editor شما میتوانید کوئری بسازید، داده های خود را تبدیل کنید و سپس مدل داده تصفیه شده خود را وارد پاور بی آی دسکتاپ کنید و گزارش تهیه کنید.تصویر زیر آیکن های مربوط به سه نمای گفته شده در پاور بی آی دسکتاپ را نشان میدهد که به ترتیب از بالا به پایین مربوط به نماهای report، data و relationship است. نمایی که در حال حاضر در آن قرار دارید با استفاده از خطی زرد رنگ مشخص شده است و شما میتوانید با انتخاب هرکدام از سه آیکن بین نماهای مختلف حرکت کنید.

حال که پاور بی آی دسکتاپ نصب شده است شما میتوانید به داده های خود متصل شوید، داده های خود را شکل دهی کنید و گزارش تهیه کنید. در مطالب بعد در زمینه آموزش پاور بی آی ، نگاهی به هرکدام از مراحل تهیه گزارش در پاور بی آی دسکتاپ می اندازیم.