اگر شما یک هوادار پر و پا قرص  فوتبال دباشید ، شاید بخواهیدا برندگان مسابقات قهرمانی اروپا را به صورت یک گزارش ارائه دهید. با Power BI Desktop، می توانید این داده ها را از یک صفحه وب به یک گزارش وارد کنید و تصاویری را ایجاد کنید که داده ها را نشان می دهند. در این آموزش، شما یاد می گیرید که چگونه از دسکتاپ Power BI استفاده کنید تا :

  • اتصال به یک منبع داده تحت وب و حرکت در میان جداول موجود در آن،
  • شکل دادن  و تبدیل داده ها در   Power Query Editor
  • یک پرس و جو را نام گذاری کنید و آن را وارد گزارش Power BI Desktop کنید 
  • ایجاد و سفارشی یک  نمودار نقشه و نمودار دایره ای .
اتصال به یک منبع داده تحت وب

شما می توانید اطلاعات برندگان جوایز را از جدول نتایج در صفحه ویکیپدیا در قهرمانی فوتبال اروپا  از ادرس زیر دریافت کنید.


نکته : توجه داشته باشید که  ممکن است بعضی از وب سایت هایی که احراز هویت ندارند نتوانند ارتباط خوبی با نرم افزار POWER BI  برقرار کنند .

جهت ورود اطلاعات از روش زیر عمل نمایید :
  1. در ریبون HOME  در نرم افزار  Power BI Desktop  گزینه Get Data و سپس Web را انتخاب کنید.
  2. در کادر محاوره ای باز شده ادرس بالا را وارد نمایید .
  3. دکمه OK  را کلیک کنید .
  4. پس از اتصال به صفحه وب ویکی پد، کادر محاوره ای Power BI Navigator فهرستی از جداول موجود در صفحه را نشان می دهد. شما می توانید هر یک از نام جدول را برای پیش نمایش داده های خود انتخاب کنید. جدول نتایجدارای اطلاعاتی است که ما لازم داریم ، اگر چه دقیقا همان شکل موردنظر شما نیست. قبل از بارگذاری آن در گزارش خود، داده ها را تغییر داده و پاک کنید.



          5. جدول Results[edit] table  را انتخاب نموده و گزینه Edit را کلیک نمایید .
        6. پیش نمایش جدول درPower Query Editor باز می شود، جایی که شما می توانید تغییرات لازم را برای آماده سازی داده ها اعمال کنید.





شکل دهی به داده ها در Power Query Editor

شما میخواهید سال ها و کشورهایی که برنده شدند نمایش دهید پس می توانید با استفاده از Power Query Editor برای انجام این مرحله ها و پاکسازی داده ها اقدام نمایید.
  1. ابتدا، تمام ستون ها را  به غیر از برندگان سالانه و نهایی از جدول حذف کنید. به این منظور دو ستون مورد نظر یعنی ستون های Year و Final Winners را  با نگه داشتن کلید Ctrl انتخاب نموده و با کلیک راست گزینه Remove Other Columns را انتخاب نمایید .
  2. ستون Year را انتخاب نمایید .
  3. راست کلیک کنید و Replace Values را از منوی کشویی انتخاب کنید یا Replace Values را از گروه Transform در نوار Home را انتخاب نمایید .(گروه Any Column در تب Transform را پیدا کنید)
  4. در کادر محاوره ای  Replace Values  کلمه "Details " را  در باکس Value To Find   تایپ نمایید و  باکس  Replace With را خالی گذاشته و OK نمایید .

  • به این ترتیب کلمه اضافی Details از سلول Year  حذف می گردد .
بعضی سلول های Year  فقط شامل کلمه "Year  " می شوند، نه مقادیر سالانه. شما می توانید ستون Year را فیلتر کنید تا فقط سطرهایی را نمایش دهد که حاوی کلمه "Year  " نیست. بدین منظور :
  1. بر روی ستونYear   و روی فلش فیلتر کلیک نمایید .
  2. از لیست کشویی، در پایین و سمت چپ تیک کادر انتخاب گزینه Year را بردارید و سپس OK را انتخاب کنید  تا ردیف هایی که فقط کلمه "Year" در ستون وجود دارد را حذف کنید.
اکنون که شما داده ها را در ستون Year آماده ساختید ، می توانید بر روی ستون Final Winner کار کنید. از آنجا که شما در حال حاضر اطلاعات برندگان نهایی را مشاهده می کنید، می توانید نام این ستون را به کشور تغییردهید. برای تغییر نام ستون:
  1. با استفاده از راست کلیک بر روی هدر ستون و انتخاب گزینه Rename نام ستون مربوطه را تغییر دهید و یا با استفاده ازRename  از گروه Transform در نوار Home را انتخاب نمایید .(گروه Any Column در تب Transform را پیدا کنید)
  2. در قسمت نام ستون Country  را وارد نموده  و OK  نمایید.

همچنین  فیلدهای ردیف هایی مانند "2020"  که مقادیر صفر در ستون کشور دارند  باید فیلترشود. شما می توانید با استفاده از منوی فیلتر همانطور که  مقادیر سال را فیلتر نمودید این کار را انجام دهید و یا می توانید:
  1. روی سلول مربوطه  به سال 2020 که حاوی کلمه null می باشد کلیک راست نمایید .
  2.  با استفاده از   Text Filters > Does not Equal  سلول هایی را که مقادیر null  دارد را حذف نمایید.
وارد کردن پرس و جو به نمای گزارش( Report View):
حالا که شما داده ها را  آن طور که می خواستید شکل داده اید، حالا باید پرس و جوی  " جوایز جام یورو " را  به گزارش خود وارد کنید.
  1. در سمت راست صفحه در پنل Query Settings  و در قسمت Name text box متن Euro Cup Winners را وارد نموده و کلید Enter را فشار دهید .
   
     2. از تب HOME گزینه Close & Apply > Close & Apply  را انتخاب نمایید .

مصور سازی

برای ایجاد یک نمودار بر اساس داده های بالا  :

  1. فیلد Country در قسمت Fields را انتخاب کنید یا آن را به صفحه گزارش دراگ نمایید. Power BI Desktop این داده ها را به عنوان نام کشور نام گذاری می کند و به طور خودکار یک نمودار نقشه ایجاد می کند.
  2. با استفاده از گوشه های تصویر ، آن را بزرگ تر نمایید تا نام کشور ها به صورت کامل مشخص باشد .


در این نقشه نقطه های داده ای یکسانی به رنگ سبز  برای هر کشوری  که توانسته در مسابقات جام ملت های اروپا مقام قهرمانی  را به دست آورد نمایش داده می شود . حالا اگر بخواهیم هر کدام از این کشور ها با توجه به تعداد قهرمانی که به دست آورده اند نقطه های داده ای بزرگتری داشته باشند کافیست تا ستون YEAR  را به قسمت SIZE  در زیر نوار ابزار Visualizations دراگ نماییم تا شکل زیر ایجاد شود . به این صورت هر کشوری که بیشتر قهرمان شده باشد دایره سبز رنگ بزرگ تری به آن تخصیص داده می شود .

 

سفارشی سازی نمودار ها 

شما می توانید نمودار ها را  با استفاده از آیکون Format  در  پنجره Visualizations  تغییر دهید . به عنوان مثال، داده های "آلمان" در نمودار شما ممکن است گمراه کننده باشد، زیرا آلمان غربی دو قهرمانی را به دست آورد و آلمان یکی را به دست آورده است اما نمودار دو نقطه را به جای جداسازی و یا اضافه کردن آنها به یکدیگر متمرکز می کند. شما می توانید این دو نقطه را به صورت متفاوتی رنگ کنید تا این را برجسته کنید. شما همچنین می توانید نقشه توصیفی و جذاب تر عنوان کنید.

  1. با انتخاب نمودار، نماد Format را انتخاب کرده و سپس رنگ دلخواه را برای داده ها انتخاب کنید.

      2. دکمه show to all  را روشن نموده تا بتوانید برای هر کشور یک رنگ مجزا انتخاب نمایید .
      3. دکمه title را انتخاب نمایید و در قسمت Title text    عنوان مربوطه یعنی Euro Cup Winners   را تایپ نمایید .
      4.با استفاده از گزینه های موجود رنگ و فونت عنوان را تغییر دهید .


تغییر نوع نمودار

با انتخاب انواع دیگری از نمودارها که در پنجره Visualizations وجود دارند می توانید نوع نمایش نمودار خود را تغییر داده و نمودار های متفاوت و زیباتری را تولید نمایید .