شرکتها بدون اندازهگیری و بررسی شاخص کلیدی عملکردKPI ، هیچ بازخورد مناسبی از نحوهی عملکرد خود نخواهند داشت. شاید بعد از گذشت مدتی احساس کنند که در کار خود پیشرفت کردهاند، اما نمیتوانند زمینهی موفقیت را به درستی مشخص کنند یا آن را توسط یک معیار مناسب بسنجند. شما با استفاده از KPI میتوانید اهداف دقیقی را برای خودتان مشخص کرده و استراتژیهای مناسبی را برای ارزیابی آنها مشخص کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم میشود که تاریخچهای از عملکرد کسبوکار خود به دست آورید و ذخیره کنید.
شاخص های کلید عملکرد(KPI) به شما کمک می کند اساسی ترین دارایی و هزینه سازمان خود یعنی کارکنان را بهینه سازی کنید این شاخص ها راهکار مؤثری برای رصد پیشرفت های تیم کاری خود در ارتباط با اهداف و فرایندهای کسب و کار مثل منابع انسانی، پیشرفت های فروش، بازاریابی و یا اهداف فروش را فراهم میکند. مدیریت عملکرد با استفاده از داشبوردهای KPI در اکسل یا سایر نرم افزارها و ارائه تصویری از وضعیت فعلی، روندهای تاریخی بسیار آسانتر می شود و تصمیم گیری بسیار تسهیل میگردد.یکی از انواع متداول داشبوردهای، داشبورد KPI است. در این نوع داشبوردها ما به اندازه گیری شاخص هایی می پردازیم که به صورت مستقیم بر روی اهداف سازمان تاثیر می گذارند. در مرحله اول باید متریک ها را شناسایی کنید و در قدم بعد به اندازه گیری متریک های با اهمیت (شاخص های کلیدی عملکرد) بپردازید.
برای ساختن شاخص های کلیدی عملکرد باید پنج مرحله طی گردد که شامل :